שמים סוף ל-4 מיתוסים של מתאמנים

רקפת אריאלי, דיאטנית קלינית וספורט, המרכז לרפואת ספורט שערי צדק

הקיץ בפתח ואיתו עונת הרחצה, החלטת השנה שהגיע הזמן שתוכל להוריד חולצה בים ולהרגיש טוב עם עצמך. אז כצעד ראשון, נרשמת למכון הכושר. הגעת למכון ונתקלת במתאמנים שמאמצים טרנדים תזונתיים שונים ומשונים. וביניהם:

1.בשביל לבנות מסת שריר חייבים לקחת אבקת חלבון אחרי האימון. לא נכון
אבקת חלבון, הנה אבקה המבוססת לרוב על חלבון מי גבינה (whey), חלבון קזאין, חלבון ביצה וחלבון סויה. מנה של אבקת חלבון מכילה כ-25 גרם חלבון, כמות שתענה על צרכי מרבית המתאמנים בארוחה שלאחר אימון. כמות זו מקבילה לכמות החלבון שנקבל בצריכת גבינה לבנה 5%,משקה יטבתה פרו, 2 יוגורטים מועשרים בחלבון, 100 גרם דג, 4 ביצים, 100 גרם טונה. נמצא כי שימוש באבקת חלבון יועיל בעיקר במצבים של חסר תזונתי בחלבון. אך רגע לפני שמשקשים את שייק החלבון חשוב לדעת שתוספי התזונה לא מוגדרים כתרופה ולכן לא חל עליהם פיקוח, כך שאין הבטחה שמה שמצוין ע"ג האריזה אכן נכון. אי לכך, עמדתם של ארגוני ספורט ותזונה עולמיים רבים, היא כי תזונה נבונה ומאוזנת יכולה לספק את כל צרכיו של הספורטאי המקצוען, באימונים ובתחרויות. ולכן על אחת כמה וכמה של המתאמן החובב.

2.עדיף לעשות אימון גופני לאחר צום ממושך בשביל לשרוף יותר שומן באימון.לא נכון
ישנן עדויות שאימון גופני בצום, גורם לשינויים בניצול מקורות האנרגיה במהלך האימון, אך שינויים אלו, גם אם גורמים לעלייה בשימוש בשומן כמקור אנרגיה, הינם זניחים בהקשר של ירידה במשקל. שינוי בהרכב הגוף – עלייה במסת השריר וירידה במסת השומן, הוא תוצאה של התאמת תפריט לתוכנית האימונים, הן מבחינת כמות הקלוריות הנצרכות, איכות הקלוריות ועיתוי האכילה.

3.עדיף לשתות חלב קוקוס.לא נכון
בשווקים ניתן למצוא משקאות חלב ממקורות שונים. מבעלי חיים – חלב פרה, עיזים, כבשים וממקורות צמחיים – קוקוס, שקדים, סויה ועוד. על אף הדמיון במראה בין משקאות חלב לתחליפי חלב, אין דמיון מבחינה תזונתית. מרבית תחליפי החלב לא מהווים תחליף ראוי למשקאות החלב. התחליף הצמחי הטוב ביותר לחלב הוא משקה הסויה. שאר המשקאות, דלים בחלבון ובסידן. חלב אורז וחלב קוקוס לא יכילו כמעט חלבון, לעומת 14.5 גרם חלבון בחלב עיזים, ו7.7 גרם חלבון בחלב פרה. חשוב תמיד להקפיד על צריכה משוכלת. להסתכל על טבלת הערכים התזונתיים בכדי לרכוש את המוצר האיכותי ביותר.
לצריכת מזון יתרונות רבים על פני צריכת תוספי תזונה, אבקות, תחליפי אוכל בהיבטים חינוכיים, חברתיים, כלכליים, היבטי טעם, רכיבי מזון ועוד. ולכן, חוקרי התחום מחפשים פתרונות תזונתיים אפקטיביים ופרקטיים שיענו על צורכי הספורטאי החובבן והמקצוען. ולכן אם ברצונך ל"התחטב" לקיץ הקרוב, תדאג להתאמן באופן איכותי ולהקפיד על תזונת ספורט מותאמת. ותדע שאין "קיצורי דרך".

4. לא ניתן במקביל לרדת ברקמת השומן ולעלות במסת השריר. לא נכון
על אף ההנחה, שעל מנת להרזות צריך להיות במאזן אנרגיה שלילי ועל מנת להתחזק צריך להיות במאזן אנרגיה חיובי. מתסבר שניתן לעשות את שני התהליכים במקביל - להרזות ולהתחזק. בשביל זה צריך להקפיד על דיאטה עשירה בחלבון ודלה בפחמימות, יש לתת תשומת לב גדולה יותר לתוכנית אימונים מותאמת, תפריט מוקפד ועיתוי אכילה מוקפד.

לכתבות נוספות