רוצים להעשיר את התפריט היומי?

מאת עמלי מסיקה

ילדים ובני נוער, נשים בהריון ומבוגרים: כולם יכולים ליהנות מצריכה של חלב מועשר, עתיר סידן וויטמין D. מה הסוד שלו?

פירות וירקות, גבינות, יוגורט וחלב, בשר ודגים, אגוזים, גרעינים: התזונה שלנו עשירה ומגוונת במאות מוצרי מזון. אבל לא תמיד זה היה כך.

בעידן הפרה-היסטורי היינו נוודים, ציידים-לקטים שנדדו בהתאם ליכולתם למצוא מחיה: לצוד בעלי חיים, לאסוף פירות בשלים, שורשים וגרעינים. המהפכה התרחשה לפני כ 12,000 שנים, לערך. האנתרופולוגים קוראים לזה "תקופת האבן החדשה" או התקופה הניאוליתית – לעידן שבו החלו בני האדם לעסוק בחקלאות, לגדל חיות משק. בני האדם כבר לא נזקקו למסעות ציד או לניסיונות לתור אחרי מזון בטבע בהתאם לעונות השנה: המזון גדל ממש מעבר לחלון. עם השנים, בזכות למידה, בזכות המסחר שהתפתח, התפריט נעשה עשיר ומגוון יותר, זמין יותר ובעיקר – פתח אפשרויות בחירה שלא היו קיימות קודם: חלב ומוצריו נכנסו לתפריט האנושי.

מלקטים בסופרמרקט

12,000 שנים חלפו, הרף עין מבחינה אבולוציונית, ואת השווקים על גדת הנהר החליפו סופרמרקטים באזורי תעשיה ומסחר. כיום, בעידן המודרני שבו אנחנו חשופים למגוון רחב ולזמינות גבוהה של מזונות, צריכת המזון נעשתה קלה יותר, והתדירות השתנתה לבלי הכר.

אנחנו כבר לא משקיעים מאמץ בחיפוש והכנת המזון, והשיקולים מה לבחור, מתי וכיצד השתנו במקביל. אחד השיקולים העיקריים כיום מתבסס על התכולה הקלורית של מה שמכניסים לפה. אנחנו בעיקר בוחנים עד כמה המזון שאנחנו אוכלים עשיר מבחינה תזונתית ביחס לצפיפות הקלורית שלו. מזונות מלאים, כך קוראים להם בשפה המדעית, או מזונות "בעלי צפיפות קלורית או תזונתית גבוהה".

מועשר עשיר יותר

מזונות מועשרים הם אותם מזונות שיש בהם עושר תזונתי ביחס לכמות הקלוריות שלהם, בזכות תוספת או תוספות של רכיבי תזונה. לעיתים אלו רכיבי תזונה שהיו במזון באופן טבעי וכמותם הועצמה, לעיתים אלה רכיבי תזונה שלא היו בהם מלכתחילה.

חלב מועשר הינו דוגמא לכך: את החלב מעשירים בדרך כלל בסידן ובוויטמין D, שני רכיבי תזונה שחשובים לעצמות ולשיניים, אך לא רק להם.

היתרונות של צריכת חלב מועשר הם שמדובר במוצר מזון שמכיל כמות קלוריות נמוכה יחסית, אבל עשוי לספק כמות רבה של סידן וויטמין D. לדוגמה: כוס של 200 מ"ל חלב מועשר מכילה כ-120 קלוריות, 360 מ"ג סידן - שהם לפחות 30% מהכמות היומית המומלצת למבוגר ו-1.6 מק"ג ויטמין D, שחשוב לספיגת הסידן.

רכיבי התזונה המוספים מצטרפים לרכיבי התזונה הרבים שקיימים בחלב כמו חלבונים איכותיים וויטמינים ומינרלים נוספים. ביחד מתקבל מזון מועשר ברכיבים ומצומצם מאוד בקלוריות ושומן.

כמה סידן מומלץ לצרוך?

המלצות הצריכה התזונה היומיות שלנו משתנות בהתאם לגיל, למין ולמצבים כמו הריון והנקה. ולכן מזונות מועשרים יכולים מאוד להתאים לנו גם בהיבט הזה. כך למשל ההמלצה היומית לסידן בגילאי 4-8 שנים הינה 1,000 מ"ג. כוס חלב מועשר בנפח של 200 מ"ל המכילה 360 מ"ג סידן יכולה לספק יותר משליש מההמלצה.

בגילאי 9-18 ההמלצות אף גבוהות יותר ועולות לכדי 1,300 מ"ג סידן ליום (זהו גיל בו בניית העצמות מואצת), כך שצריכה בהתאם להמלצה הופכת למאתגרת הרבה יותר והחלב המועשר יכול לסייע במילוי המשימה.

בגילאי 19-70 ההמלצות עומדות על 1,000 מ"ג סידן ליום, למעט נשים בגילאי 51-70 שעבורן ההמלצה עומדת על 1,200 מ"ג, וכך גם עבור גברים ונשים מעל גיל 70.

גם בתקופת הריון וההנקה נדרשת כמות לא מבוטלת של סידן העומדת על 1,000 מ"ג.

כך שבשלבים שונים במהלך החיים מזונות מועשרים כמו חלב מועשר שאינם מכילים כמות גבוהה של קלוריות ושומן יכולים לסייע להשגת הקצובות וההמלצות.

לכתבות נוספות