אימא, זה לא מתוק מספיק!

איך עוזרים לילדים לצרוך פחות סוכר בארוחות? 8 עצות להורים, בסיוע התזונאית ד"ר אולגה רז

הילדה רוצה רק ממתקים? הילד לא מוכן לסיים את האוכל בלי הבטחה לקינוח? ביקשנו מד"ר אולגה רז, תזונאית קלינית ודיאטנית בכירה בבית החולים איכילוב בת"א, לספק כמה טיפים ועצות שיעזרו לכם להפחית לילדים בהדרגה את כמויות הסוכר במזון – ולעבור לאוכל בריא יותר.

1. התחילו כבר בזמן ההריון.
הרגלי צריכת המתוקים של הילדים מתחילים עוד לפני שנולדו: אכילה מרובת מתוקים ו/או השמנה בכלל של האם בזמן ההיריון משפיעה על העובר ברחם. כבר אז הוא עובר סוג של תכנות בידי המערכת ההורמונלית של אמו – והוא עלול בהמשך חייו לסבול מבעיות שונות, כולל השמנת יתר או סוכרת. "ניתן לעשות דיאטה לפני הריון מתוכנן על מנת להגיע אליו מאוזנים יותר", אומרת ד"ר רז. "במהלך ההריון עצמו חשוב להקפיד על תזונה נכונה, הן עבור האימא והן העובר".

2. פשוט הוציאו את הממתקים מהבית. האמת שזה לא פשוט בכלל אבל אין לזה תחליף: האמצעי האידיאלי לצמצום צריכת הסוכר של הילדים בבית הוא פשוט לא להכניס את הממתקים. אם אין – לא אוכלים. "ילד שגדל בסביבה ללא ממתקים יידע שבבית אין מתוק, וייחשף לזה רק בגן או אצל סבא וסבתא", אומרת ד"ר רז. "אם הוא רוצה ממתק, אין בעיה: יוצאים איתו למכולת או לפיצוציה ונותנים לו לבחור איזה ממתק שהוא רוצה, מה שמשאיר אצלו טעם של חוויה מאוד נעימה".

3. לא מצליחים להוציא לגמרי? אז תקנו פחות. אידיאלים לחוד והחיים לחוד: רובנו לא מסוגלים להוציא לגמרי את המתוקים מהבית, ולכן האופציה הבאה האפקטיבית היא להקטין את הכמויות. במקום לקנות ממתקים באריזות מוגדלות/חסכוניות, רכשו יחידות בודדות – כמספר האוכלים בבית. יש שלושה ילדים וכולם אוהבים חטיף מסוים? קונים שלושה חטיפים וזהו. לא עוד אחד למחר, שניים במבצע, כיבוד לאורחים פוטנציאליים ושאר תירוצים.

נסו להקטין את הכמויות בבית. יש שלושה ילדים וכולם אוהבים חטיף מסוים? קונים שלושה חטיפים וזהו. לא עוד אחד למחר, שניים במבצע, כיבוד לאורחים פוטנציאליים ושאר תירוצים

4. להרגיל לתחליף, לא להוסיף מה שלא צריך. אנחנו אמנם נולדים עם העדפה לטעם מתוק, אבל אפשר ללמד את הילד להתרגל לאהוב מתוק אחר, או פחות מתוק, או אולי בכלל טעם אחר – אם רק מקפידים על עקביות. צ'יפס או קציצות, לדוגמה, אפשר לאכול לגמרי בלי קטשופ (שמכיל כמות גדולה של סוכר) או להמיר אותו ברוטב עגבניות טבעי. גם רוטב לסלט למשל אפשר להכין בלי דבש, סילאן ושאר מיני סוכר. הכל תלוי במה שתרגילו אותם מגיל צעיר. "לא צריך להוסיף מתוק לאוכל שהוא לא חלק ממנו באופן טבעי", אומרת ד"ר רז. "כשמוסיפים מתוק אז מרגילים לרצות ממנו עוד. דג, בשר, סלט – כולם מאכלים שאפשר ואפילו די מתבקש לאכול בלי תוספת מתוק. באותו אופן כדאי גם להשתמש במוצרים בעלי תכולת סוכר נמוכה יותר. גם במקרה הזה, אפשר בהחלט להפנים שפחות זה יותר".

5. הגדירו את חוקי הבית "ילדים מבינים שלכל מקום יש חוקים משלו", אומרת ד"ר רז. "מה שמבשלים ומגישים בבית – אלה הם חוקי הבית, ואם אצל סבא וסבתא יש ממתקים או בגן יש פיתה עם שוקולד – אז שם החוקים אחרים. סידור זה מונע הרבה ריבים מיותרים".

6. הבהירו לעצמכם: אוכל זה לא פרס אמצו עם הילדים את הגישה שאוכל הוא טעים ומהנה, עוד קודם לכך הוא צורך ואמצעי קיום – אבל בכל מקרה ואף פעם הוא איננו פינוק או פרס. בשום אופן לא כדאי לתגמל ילדים על פעולות חיוביות באוכל בכלל ובמשהו מתוק בפרט ("אם תשב עכשיו בשקט תקבל שוקולד"). זה קל, אבל הרסני ובעל השלכות לא רצויות גם בעתיד.

7. בחרו מוצרים עם פחות סוכר כיוון שקשה מאוד להימנע לגמרי ממוצרי מזון המכילים סוכר, חשוב מאוד ומומלץ לקנות ולהשתמש במוצרים שמכילים פחות סוכר ממתחרים אחרים בקטגוריה. לשם כך יש להקפיד לקרוא תוויות בסופר, לא להתבלבל ולשים לב מה באמת כתוב שם. פרוקטוז, סירופ תירס, אגבה, גלוקוזה, מאלט – כולם שמות שונים לסוכר. גם כל מיני מתוקים שאנחנו חושבים עליהם כטבעיים (סילאן למשל) הם סוכר – רק מסוג אחר. אל תניחו שמוצר המוגדר "בריא" (חטיף בריאות או אנרגיה למשל) או לא נחשב מאכל מתוק (קטשופ, רטבים מוכנים) – אינו מכיל סוכר. קראו לפני שתקנו.

8. אין כמו דוגמה אישית הילדים לא לבד: בשביל לשנות הרגלים של צעירים צריך לשנות את הרגלי ההורים. ובעצם, את ההרגלים המשפחתיים. אתם רוצים שהילד יצרוך פחות סוכר ויאכל יותר בריא? כולם צריכים לעשות זאת, ולשמש דוגמה אישית. תזונה בריאה זה פרויקט לכל המשפחה.

לכתבות נוספות